ZAŁĄCZNIK NR 1
Zakres wiedzy i umiejętności oraz wykaz
literatury
Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Języka Polskiego
dla uczniów szkół podstawowych województwa śląskiego
w roku szkolnym 2019/2020
Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Języka Polskiego
dla uczniów szkół podstawowych województwa śląskiego
w roku szkolnym 2019/2020
I.
Obszary umiejętności podlegające ocenie na wszystkich stopniach
Konkursu.
1. Czytanie ze zrozumieniem różnych tekstów kultury.
2. Analiza i interpretacja utworów literackich oraz innych tekstów
kultury z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
3. Wykorzystywanie podstawowej wiedzy o języku, znajomość pojęć oraz
terminów służących opisywaniu języka i komunikowania się ludzi.
4. Tworzenie wypowiedzi pisemnej na określony temat.
5. Umiejętność samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich
selekcji, syntezy oraz wartościowania.
6. Wykorzystywanie elementów retoryki do tworzenia wypowiedzi pisemnych.
Do
każdego etapu konkursu obowiązują wiadomości i umiejętności wynikające
z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych (II
etap edukacyjny w zakresie języka polskiego) – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w
sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy
programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej… (Dz.U. 2017 poz.
356 ze zm.) oraz wiadomości i umiejętności wykraczające poza podstawę
programową ujęte
w poniższym wykazie treści, w szczególności:
w poniższym wykazie treści, w szczególności:
II. Treści kształcenia.
Uczeń
1)
określa:
a)
tematykę oraz problematykę utworu;
b)
nadawcę i odbiorcę (adresata) wypowiedzi.
2)
rozpoznaje cechy:
a)
epiki oraz liryki;
b)
dialogu, opowiadania, opisu;
c)
mitu, powieści sensacyjnej i kryminalnej,
opowiadania, dziennika, pamiętnika;
3)
zna pojecie aktu komunikacji językowej oraz jego
składowe (komunikat, nadawca, odbiorca, kod, kontekst, kontakt).
4) analizuje i interpretuje teksty literackie oraz inne teksty kultury, w
tym ikoniczne (np.: obraz, plakat, rzeźba, grafika).
5) identyfikuje tekst jako komunikat; rozróżnia typy tekstów:
informacyjny, publicystyczny, ikoniczny, reklamowy.
6) wyróżnia elementy świata przedstawionego w utworze, w tym: zdarzenia,
sytuacje, wątki (główne, poboczne), postacie (pierwszoplanowe, drugoplanowe,
epizodyczne), określa czas i miejsce przedstawionych zdarzeń, wskazuje
zależności między zdarzeniami.
7) odróżnia informacje o faktach od opinii.
8) porównuje utwory literackie lub
ich fragmenty pod względem treści i formy.
9) wyodrębnia obrazy poetyckie w
utworach lirycznych.
10) charakteryzuje osobę mówiącą w
wierszu (podmiot liryczny), narratora, bohaterów.
11) rozpoznaje metaforę, ożywienie,
uosobienie, porównanie, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy, powtórzenie, anaforę,
pytanie retoryczne oraz określa ich funkcje.
12) rozpoznaje fikcję literacką;
rozróżnia elementy realistyczne i fantastyczne w utworach.
13) określa funkcje elementów konstrukcyjnych utworu literackiego, w tym:
tytułu, podtytułu, motta, puenty.
14) wskazuje w utworach literackich elementy budowy akcji: ekspozycję,
zawiązanie akcji, rozwój akcji, punkt kulminacyjny, rozwiązanie akcji.
15) wskazuje elementy rytmizujące wypowiedź, w tym:
wers, rym, strofę, refren.
16) rozróżnia wiersz biały od rymowanego.
17) rozróżnia synonimy, antonimy, rozumie ich funkcje
w tekście i stosuje je we własnych wypowiedziach.
18) rozpoznaje w tekście literackim symbol, alegorię
i określa ich funkcje.
19) zna i stosuje związki frazeologiczne związane z
wybranymi mitami.
20) rozumie, na czym polega etykieta językowa i
stosuje jej zasady.
21) wykorzystuje wiedzę o języku :
a)
rozpoznaje wypowiedzenia oznajmujące, pytające,
rozkazujące;
b)
rozpoznaje zdania pojedyncze rozwinięte i
nierozwinięte, zdania złożone, równoważniki zdania, zdania bezpodmiotowe;
c)
buduje wskazane w punktach 21a) oraz 21b)
wypowiedzenia i je przekształca;
d)
wskazuje i tworzy różne typy podmiotu i
orzeczenia, przydawki, dopełnienia i okolicznika;
e)
rozróżnia odmienne i nieodmienne części mowy;
f)
rozpoznaje formy przypadków, liczby, osoby,
czasu, trybu, strony i rodzaju gramatycznego odmiennych części mowy i określa
ich funkcje w wypowiedzi;
g)
stopniuje przymiotniki i przysłówki;
h)
oddziela temat fleksyjny od końcówki;
i)
wskazuje oboczności oraz tematy oboczne w odmianie
rzeczownika;
j)
stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów
odmiennych;
k)
odróżnia
czasowniki dokonane od niedokonanych, rozpoznaje nieosobowe formy czasownika
(zakończone na -no, -to, bezokoliczniki, konstrukcje z „się”);
l)
rozumie
znaczenie oraz funkcje czasowników osobowych i nieosobowych;
ł)
rozpoznaje imiesłowy przymiotnikowe czynne i bierne, tworzy je oraz
określa ich funkcje w tekście;
m)
poprawnie
używa czasowników w trybach: orzekającym, przypuszczającym oraz rozkazującym;
n)
stosuje konstrukcję stron czynnej oraz biernej
czasownika, przekształca czasowniki
ze strony czynnej na bierną i odwrotnie odpowiednio do celu oraz intencji wypowiedzi;
ze strony czynnej na bierną i odwrotnie odpowiednio do celu oraz intencji wypowiedzi;
o)
wskazuje w wyrazie głoski, litery i sylaby;
p)
rozpoznaje rodzinę wyrazów, tworzy wyrazy
pochodne;
q)
rozpoznaje rodzaje skrótowców i skrótów
wyrazowych oraz stosuje je w praktyce.
22) tworzy wypowiedź pisemną w
następujących formach gatunkowych:
a)
opowiadanie;
b)
opis;
c)
list prywatny i oficjalny;
d)
ogłoszenie;
e)
podziękowania;
f)
gratulacje;
g)
zaproszenie,
h)
przemówienie;
i)
sprawozdanie;
j)
pamiętnik, dziennik;
k)
charakterystyka postaci;
l)
notatka w różnej formie (np. notatka
encyklopedyczna, plan).
23) formułuje tezę, dobiera argumenty, układa kontrargumenty, uzasadnia swoje
stanowisko.
24) sporządza odtwórcze i twórcze plany ramowy oraz
szczegółowy.
25) zna zasady
budowania akapitów i stosuje je, tworząc wypowiedź pisemną.
26) stosuje środki językowe wzbogacające styl wypowiedzi,
rozpoznaje je i nazywa, np.: porównania, funkcjonalne powtórzenia,
wyolbrzymienia.
28) korzysta
ze słowników: ortograficznego, języka polskiego, wyrazów obcych, synonimów,
frazeologicznego, encyklopedii oraz wyszukuje informacje w Internecie.
III. Literatura i inne teksty kultury.
1. Podręczniki
do języka polskiego ustalone na II etap edukacyjny i inne dostępne źródła.
ISBN 978-83-245-8871-8
3.
W. Markowska, Mity Greków i Rzymian, Iskry-Warszawa, Warszawa 1968.
Herakles, s. 130 –164, Herkules, s. 334–335. ISBN 83-207-1359-5
Herakles, s. 130 –164, Herkules, s. 334–335. ISBN 83-207-1359-5
Uwaga! Miejsce i rok wydania
podanych wyżej pozycji literackich mogą być inne.
Stopień rejonowy
II. Treści kształcenia.
Obowiązują treści z etapu szkolnego.
Ponadto uczeń:
1) rozróżnia
narrację pierwszoosobową i trzecioosobową oraz określa ich funkcje w utworze.
2) rozpoznaje
rodzaje literackie, określa ich cechy, przypisuje utwór do rodzaju
literackiego.
3) określa
cechy powieści obyczajowej, współczesnej, młodzieżowej;
4) rozpoznaje
w tekście literackim anaforę, apostrofę, peryfrazę, hiperbolę i objaśnia
celowość ich zastosowania.
5) rozróżnia współczesne formy komunikatów: e-mail, sms, blog, post
internetowy
i odpowiednio się nimi posługuje, zachowując zasady etykiety językowej.
i odpowiednio się nimi posługuje, zachowując zasady etykiety językowej.
6) rozumie pojęcie stylu, rozpoznaje styl potoczny, urzędowy, artystyczny
i naukowy.
7) dostrzega zróżnicowanie słownictwa, rozpoznaje neologizmy, eufemizmy,
wulgaryzmy, rozumie ich funkcje w utworach literackich.
8) wskazuje
i rozróżnia środki perswazji oraz manipulacji, rozumie ich funkcje w reklamie
i w innych tekstach.
i w innych tekstach.
9) rozpoznaje w tekstach ironię i satyrę oraz określa ich funkcje.
10) rozpoznaje gatunki prasowe: artykuł, wywiad,
reportaż, felieton, esej.
11) wskazuje elementy budowy artykułu: tytuł, podtytuł, lead i tworzy je
na użytek konkretnego tekstu.
12) cytuje odpowiednie fragmenty
tekstu publicystycznego, popularnonaukowego lub literackiego.
13) formułuje tezę oraz hipotezę, buduje argumenty: rzeczowy, emocjonalny,
logiczny; odróżnia przykład od argumentu.
14) wyróżnia rodzaje rymów: męskie, żeńskie,
parzyste/sąsiadujące, okalające, krzyżowe.
15) wykorzystuje wiedzę o języku:
a)
rozpoznaje związki wyrazowe w zdaniu, wyróżnia
człon nadrzędny i podrzędny oraz określa typy związków;
b)
rozróżnia zdania złożone współrzędnie i
podrzędnie oraz je tworzy;
c)
dokonuje analizy słowotwórczej wyrazów – wskazuje
podstawę słowotwórczą i formant, określa
funkcje formantów, w tym tworzy zdrobnienia i zgrubienia;
d)
tworzy wyrazy złożone i rozróżnia ich typy;
e)
rozpoznaje oraz stosuje imiesłowy przysłówkowe;
f)
stosuje imiesłowowe równoważniki zdania i określa
ich funkcje;
g)
przekształca imiesłowowe równoważniki w zdania
podrzędne i odwrotnie;
h)
określa przyczyny rozbieżności między mową a
pismem (upodobnienia, uproszczenia, utrata dźwięczności);
i)
zna zasady tworzenia skrótowców i skrótów
wyrazowych oraz stosuje je w praktyce.
16) tworzy wypowiedź pisemną w następujących formach gatunkowych:
a) streszczenie;
b) sprawozdanie;
c) rozprawka;
d) opis sytuacji;
e) opis przeżyć;
f) recenzja.
III. Literatura i inne teksty
kultury.
1. Podręczniki
do języka polskiego ustalone na II etap edukacyjny i inne dostępne źródła.
2. M.
Warda, 5 sekund do IO, Media Rodzina,
Poznań 2017.
3. P.
Beręsewicz, Szeptane, Nasza
Księgarnia, Warszawa 2018.
ISBN 978-83-10-13391-5
4.
System wartości – ACE [online]. Dostępny w Internecie: https://www.youtube.com/watch?v=pGa5dNKrA8w
Uwaga! Miejsce i rok wydania
podanych wyżej pozycji literackich mogą być inne.
Stopień wojewódzki
II. Treści kształcenia.
Obowiązują treści ustalone na etapy szkolny i rejonowy.
Ponadto uczeń:
1) w
interpretacji tekstu kultury uwzględnia konteksty, np.: biograficzny,
historyczny, społeczny.
2) wyodrębnia
elementy dzieła filmowego (scenariusz, reżyseria, gra aktorska).
3) rozumie,
czym jest adaptacja i ekranizacja utworu literackiego.
4) wskazuje
różnice między tekstem literackim a jego adaptacją/ekranizacją.
5) rozpoznaje
filmowe środki wyrazu oraz określa ich funkcje:
a) słowo;
b) obraz;
c) muzyka;
d) środki
techniczne: kadr, ujęcie, scena, sekwencja;
e) rodzaje
planów filmowych.
6) wykonuje przekształcenia na tekście cudzym, w tym skraca, rozbudowuje
i parafrazuje.
7) wykorzystuje wiedzę o języku:
a)
odróżnia mowę niezależną od zależnej, przekształca mowę zależną na niezależną i odwrotnie;
b) przedstawia budowę wypowiedzenia wielokrotnie
złożonego na wykresie, określa typy wypowiedzeń składowych oraz buduje wypowiedzenia
wielokrotnie złożone według podanego schematu.
III. Literatura i inne teksty kultury.
1. Podręczniki do języka polskiego ustalone na II
etap edukacyjny i inne dostępne źródła.
2. H. Lee , Zabić drozda, Polityka Spółdzielnia
Pracy, Warszawa 2008.
ISBN 978-83-61174-88-2
3. K. Ryrych Król,
Literatura, Łódź 2015.
ISBN 978-83-7672-405-8
4. Zabić
drozda [Film]. Reż. Robert
Mulligan. Dostępny w Internecie:
Uwaga! Miejsce i rok wydania
podanych wyżej pozycji literackich mogą być inne.
ZAŁĄCZNIK NR 2
Klauzula
Informacyjna
dla uczestników
Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych
osobowych z dnia
27 kwietnia 2016 r. (RODO) administratorem danych osobowych uczestników Wojewódzkich Konkursów Przedmiotowych (WKP), jest Śląski Kurator Oświaty ul. Powstańców 41 a, 40-024 Katowice; e-mail: kancelaria@kuratorium.katowice.pl, skrytka ePUAP: /y77uu54yfi/skrytka. Inspektorem ochrony danych administratora jest pani A. Andruszkiewicz kontakt:
e-mail: iod@kuratorium.katowice.pl, tel. 32-606-30-37
27 kwietnia 2016 r. (RODO) administratorem danych osobowych uczestników Wojewódzkich Konkursów Przedmiotowych (WKP), jest Śląski Kurator Oświaty ul. Powstańców 41 a, 40-024 Katowice; e-mail: kancelaria@kuratorium.katowice.pl, skrytka ePUAP: /y77uu54yfi/skrytka. Inspektorem ochrony danych administratora jest pani A. Andruszkiewicz kontakt:
e-mail: iod@kuratorium.katowice.pl, tel. 32-606-30-37
1.
Podane dane osobowe przetwarzane będą w
celu przeprowadzenia Wojewódzkich Konkursów Przedmiotowych zgodnie z art. 6 ust 1 pkt. c RODO tj. przetwarzanie
jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze;
2.
Dane osobowe uczestnika WKP będą
przechowywane przez okres niezbędny do realizacji wskazanego powyżej celu
przetwarzania, w tym również obowiązku archiwizacyjnego wynikającego z przepisów
prawa;
3.
Uczestnik ma prawo dostępu do treści
swoich danych oraz prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia
przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo
do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem;
do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem;
4.
Uczestnik ma prawo wniesienia skargi do
PUODO, gdy uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego
rozporządzenia o ochronie danych osobowych RODO;
5. Podanie
danych osobowych wynika z § 5 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji oraz
sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz. U. z 2002r
nr 13 poz. 125 ze zm.). Konsekwencją niepodania danych osobowych będzie
brak możliwości wydania zaświadczenia laureatom/finalistom WKP.
ZAŁĄCZNIK NR 3
............................................
............................................
|
.................................................................
imię/imiona i nazwisko uczestnika WKP
................................................................
ucznia/uczennicy klasy
|
imiona i nazwiska rodziców
(prawnych opiekunów)
|
................................................................
pełna nazwa i adres szkoły
...............................................................
data i miejsce urodzenia
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.