Blog nie zarabia, zawiera materiały lekcyjne, notatki i inne pomoce związane z prowadzonymi przeze mnie zajęciami: kołem teatralnym, wolontariatem itp.
czwartek, 17 września 2020
Zasady Oceniania
PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO
1. PZO ma na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia.
2. Wymagania edukacyjne uwzględniają zapisy z podstawy programowej. Zasady PZO są zgodne z zasadami Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
3. Każdy uczeń oceniany jest zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
4. Oceny bieżące, półroczne, klasyfikacyjne ustala się w następującej skali:
• celujący (cel) – 6
• bardzo dobry (bdb) - 5
• dobry (db) - 4
• dostateczny (dost) - 3
• dopuszczający (dop) - 2
• niedostateczny (nsdt) – 1
5. Prace pisemne są oceniane według skali procentowej:
• 0%-32% - niedosteczny
• 33%-50% -dopuszczający
• 51%-75% - dostateczny
• 76% - 90% - dobry
• 91% - 100% - bardzo dobry
• 100% i zadania dodatkowe- celujący
6. Na lekcjach języka polskiego ocenia się następujące formy pracy ucznia, każda forma ma swoją ważność, gdzie 3 oznacza ocenę najważniejszą, 1 najmniej ważną.
3 – muszą być zapowiedziane min. tydzień wcześniej 2 – nie muszą być zapowiedziane 1-ocenianie bieżące, bez zapowiedzi
sprawdziany,
prace klasowe,
wypracowania pisane na lekcji,
znajomość lektury,
dyktanda dłuższe,
konkursy kuratoryjne, ogólnopolskie, prace dodatkowe (liczy się wkład pracy ucznia i efekt); kartkówki,
odpowiedzi ustne z 3 ost. tematów,
dyktanda krótsze,
konkursy szkolne, ogólnopolskie, prace dodatkowe (liczy się wkład pracy ucznia i efekt);
czytanie,
zadania domowe,
recytacja (zapowiedziana wcześniej),
aktywność na lekcji,
praca w grupach,
zeszyt,
prace dodatkowe;
7. W przypadku uczniów z dysfunkcjami nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne i kryteria oceniania do możliwości psychofizycznych uczniów zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
8. W przypadku pracy niesamodzielnej lub będącej plagiatem uczeń trzymuje ocenę niedostateczną bez prawa poprawy.
9. Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt przedmiotowy (32 kartkowy, oprawa miękka, margines), który powinien być uzupełniony i zawierać notatki lekcyjne. Zeszyt może być dowolny (typowy lub A4/w linie lub w kratkę)
10. Każdy uczeń otrzymuje w półroczu co najmniej 10 ocen.
11. Przy ocenie prac pisemnych (wypracowań) bierze się pod uwagę: zgodność z tematem (realizacja tematu), sposób ujęcia tematu (forma), elementy retoryczne (argumentacja), znajomość lektury (tekstu), kompozycję, poprawność językową, stylistyczną, ortograficzną, interpunkcyjną.
12. Przy ocenie odpowiedzi ustnych uwzględnia się kompozycję i samodzielność wypowiedzi, zgodność z tematem, poprawność językową, płynność wypowiedzi, poziom prezentowanych wiadomości i umiejętności.
13. Przy ocenie recytacji uwzględnia się: sposób interpretacji utworu, kulturę słowa (staranność mówienia), intonację, stosowanie przerw intonacyjnych, stopień opanowania pamięciowego tekstu, ogólne wrażenie artystyczne.
14. Kryteria oceniania dyktand są podawane każdorazowo i są zależne od stopnia trudności.
15. Przy ocenie sprawności głośnego czytania bierze się pod uwagę: płynność, i poprawność czytania, przestrzeganie znaków interpunkcyjnych, właściwą intonację zdań, interpretację głosową czytanego tekstu.
16. Uczeń ma prawo poprawić ocenę, jeśli nie otrzymał wyższej niż 3 (dostateczna).
17. Uczeń ma prawo do 2 nieprzygotowań (brak zeszytu, podręcznika, nieprzygotowanie do odpowiedzi ustnej) i 2 braków zadań (brak zeszytu z zadaniem jest brakiem zadania). Zgłaszane jest zawsze na początku lekcji, przed kontrolą nauczyciela. Nieprzygotowanie nie może być wykorzystane w przypadku prac kontrolnych zapowiedzianych.
18. Uczeń nieobecny na zapowiedzianych pracach kontrolnych ma obowiązek je napisać w terminie do dwóch tygodni (kartkówka-tydzień) po powrocie i w terminie uzgodnionym z nauczycielem. Nieprzyjście, nienapisanie równa się nieopanowaniu materiału (ocena niedostateczna) lub napisaniu pracy na lekcji wskazanej przez nauczyciela.
19. Ocena wpisana nie zostaje skreślona. Poprawa wpisywana jest jako nowa ocena.
20. Dwudniowa, jednodniowa nieobecność nie zwalnia ucznia z obowiązku napisania pracy w zapowiedzianym przez nauczyciela terminie.
21. Nauczyciel powinien prace mniejsze ocenić w terminie 7 dni, prace dłuższe w ciągu 14 dni (w czasie pandemii czas się wydłuża o6 dni: 3 dni na kwarantannę po napisaniu i 3 po poprawieniu przez nauczyciela )
22. Na koniec półrocza i koniec roku nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych, poprawiających oceny.
23. Szczegółowe kryteria oceniania znajdują się w statucie, w rozdziale 9, § 31, w punkcie39.
24. W przypadku przejścia szkoły na nauczanie hybrydowe lub zdalne dopuszcza się zmianę form i sposobu sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia, o czym uczeń i jego rodzice/opiekunowie zostaną poinformowani.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.